Rozmowy o SEO – Michał Suski

Michał Suski

Entuzjasta nowych technologii i wcielania pomysłów w życie.

Połączył kilkuletni udział w procesie tworzenia aplikacji z marketingiem internetowym oraz pozycjonowaniem, by ułatwić pracę tysiącom specjalistów SEO z całego świata. 
Współtwórca Surfera, narzędzia wspierającego pracę osób pragnących zwiększyć ruch organiczny na swoich witrynach dzięki danym

Dobieranie fraz kluczowych w SEO to temat do którego należy podejść poważnie- od czego zacząć?

– Dobór słów kluczowych powinniśmy zacząć od zbadania aktualnego potencjału domeny, którą chcemy pozycjonować. Część fraz będzie niedostępna na początkowym etapie dlatego powinniśmy wyznaczyć cele długo i krótkoterminowe. Stopniowe budowanie widoczności w Google zaprocentuje, gdy będziemy chcieli sięgać po najtrudniejsze frazy. Kolejnym krokiem jest oczywiście analiza konkurencji. Warto zwrócić uwagę na frazy, które przynoszą bezpośrednim konkurentom najwięcej ruchu. Do takiej analizy można wykorzystać popularne narzędzia takie jak Surfer, Senuto czy Semstorm. Sam oczywiście używam Surfera.

Na co warto zwrócić uwagę biorąc się za działania SEO?

– Przede wszystkim należy sprawdzić czy nasza oferta ma sens. Do tego celu warto wykorzystać testowe kampanie adsowe, które pozwolą choć w przybliżeniu ocenić konkurencyjność oferty i znaleźć słowa kluczowe, które będą miały najlepszą konwersję. Działania SEO przynoszą efekt po pewnym czasie, trzeba mieć pewność, że słowa kluczowe, które wybraliśmy są właściwie dobrane. Konieczne jest też zapewnienie ciągłości w biznesie poprzez inne źródła pozyskania ruchu, zanim dostarczy się realne korzyści z pozycjonowania. To jeden z poważniejszych problemów dotyczący nowych biznesów, które inwestują w SEO licząc na szybki zwrot kosztów.

Z czym według Ciebie właściciele stron i sklepów internetowych mają największy problem jeżeli chodzi o SEO?

– Największym problemem jest brak świadomości tego, że proces pozycjonowania jest długotrwały. Dotyczy to przede wszystkim świeżych projektów. Branża zmienia się, coraz więcej osób zaczyna edukować swoich klientów, jednak wszędobylskie banery kuszące szybkim efektem znacznie utrudniają sytuację. Drugą niezwykle trudną do przeskoczenia kwestią jest konieczność przebudowy serwisów. Wielokrotnie stykałem się z problemem dotyczącym koniecznych z punktu widzenia SEO przeróbek, które nie mogły zostać zrealizowane z powodu problemów z decyzyjnością (dotyczy przede wszystkim dużych firm) lub niechęci do zmian – w końcu strona jest nowa i kosztowała oczywiście bardzo dużo pieniędzy.

Zagęszczenie słów kluczowych – czy istnieje ilość idealna? Co zrobić aby nie przesadzić?

– Nie ma czegoś takiego jak idealna wartość zagęszczenia słów kluczowych. Każde słowo rządzi się swoimi prawami, wiąże się to zarówno z jego długością jak i niszą do której należy. Są nisze, które wymagają bardzo wysokiego zagęszczenia, w innych wystarczy 1-2 powtórzenia na bardzo długi artykuł. Zagęszczenie słów kluczowych powinno być rozpatrywane nie tylko dla całego tekstu ale i dla poszczególnych elementów składowych.
Recepta na znalezienie idealnego zagęszczenia jest bardzo prosta – wystarczy przeanalizować konkurencyjne strony. Z pewnością nie przesadzisz, jeżeli wybierzesz jedno z wyższych zagęszczeń z top 5 czy top 10. Skoro Google nie wyrzuciło z topów strony ze stosunkowo wysokim zagęszczeniem to znaczy, że jest ono akceptowalne. Dzięki takiemu podejściu solidnie zaopatrzysz swoją treść w słowa kluczowe wystrzykując maksymalne, a zarazem nieprzenalizowane zagęszczenie. O tym temacie mógłbym opowiadać godzinami, pozwolę sobie podzielić się linkiem do jednego z webinarów, w którym na przykładzie obalam mit idealnego zagęszczenia https://youtu.be/UJnyGhP_pnQ?t=2111 (przewinąłem wideo do odpowiedniego miejsca).

Wyszukiwania mobilne vs desktopowe – czy jest różnica w tym co powinny zawierać strony kierowane na urządzenia mobilne,a te kierowane na desktop?

Jeśli chodzi o pozycjonowanie to absolutnie nie! Strony powinny zawierać dokładnie te same informacje, taką samą strukturę i dostępność podstron. Dzięki temu przejście na mobile first index nie będzie bolesne. Teoretycznie większość stron już przeszła na indeksowanie mobilne dlatego warto zwracać na to szczególną uwagę. Jeśli analizujemy on page w oparciu o desktop, wdrażamy zmiany i spodziewamy się świetnych efektów optymalizacji, przy czym nasz mobile zawiera zupełnie inny content i linkowanie wewnętrzne, to możemy się mocno zdziwić brakiem oczekiwanych rezultatów. To z punktu widzenia SEO, natomiast z punktu widzenia UX warto zastanowić się czy użytkownik mobilny oczekuje czegoś innego od naszej strony wchodząc z telefonu. Może tu chodzić np. o łatwy dostęp do widgetu z numerem telefonu czy mapką. Informacje te oczywiście powinny znaleźć się także w wersji desktopowej jednak ich ekspozycja może być inna.

Leave Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *