Blog

Łukasz Kołodziejczyk – dlaczego tak ważna jest analiza internetowa

Łukasz Kołodziejczyk

Temat: Traffic Analytics - spójrz wgłąb swojego ruchu

Specjalista i analityk w jednej osobie. Na co dzień pracujący dla Onet.pl.
Miłośnik ciągłej nauki i poznawania kolejnych obszarów wiedzy, dla której to szuka coraz nowszych zastosowań.
Zwraca uwagę na to jak bardzo zarówno SEO jak i analityka przenikają się z innymi dziedzinami. Dlatego także wobec tych dziedzin nie pozostaje obojętny pasjonując się programowaniem oraz światem HR a zawłaszcza employer brandingiem.
Żegluje po oceanach danych wyławiając z nich to co najbardziej wartościowe.

Analityka internetowa: Jakie są zalety prowadzenia wnikliwej analizy ruchu? Dlaczego tak ważna jest analityka internetowa?

Analitykę warto prowadzić przede wszystkim po to aby lepiej poznać swój biznes. Niektórzy mogli oczekiwać pewnie wskazania na zwiększenie przychodów i jest to naturalne. W końcu od analityki też wielu przedsiębiorców oczekuje przede wszystkim tego, że jej wykorzystanie przełoży się przede wszystkim na realne zyski. To jest właśnie pewien problem, że na dane patrzymy od razu z perspektywy pieniędzy i tego gdzie jeszcze, w jakich metrykach, liczbach można je znaleźć.

Oczywistym jest, że głównym celem każdego biznesu jest na siebie zarabiać. Jednak praktycznie każdy biznes powstał też z myślą o tym aby rozwiązywać konkretne problemy i zaspokajać potrzeby odbiorców. Tutaj właśnie wyłaniają się ogromne możliwości jakie oferuje analityka internetowa. Warto analizować dane właśnie po to aby poznać tych odbiorców, ich problemy i wynikające z tego potrzeby i przekonać się na ile realnie potrafimy im pomóc. Mając taką wiedzę zdobytą dzięki analityce jesteśmy w stanie efektywnie rozwijać nasz biznes.

Jak wygląda podejście przedsiębiorców do analityki internetowej? Zwracają na nią uwagę, czy raczej wolą działać “na wyczucie”?

Sam miałem okazję poznać wielu przedsiębiorców, którzy działają na wyczucie. Widać to często już na etapie określania persony bowiem wtedy potrafi się okazywać, że wyobrażenie na temat swoich użytkowników rozmija się z tym kim są faktycznie. Jednak jednocześnie gdy patrzy się a to z perspektywy czasu to widać, że mimo wszystko świadomość w tej kwestii stale rośnie.

Coraz więcej przedsiębiorców zdaje sobie sprawę z istnienia narzędzi takich jak Google Analytics co jednak prowadzi do nowego problemu. Problemem tym jest bowiem właściwe spojrzenie na posiadane dane, zrozumienie ich i wyciągnięcie konkretnych wniosków. To czego bowiem brakuje wielu przedsiębiorcom to umiejętność zwrócenia uwagi na konkretne informacje, metryki, które są „actionable” a więc stanowią bazę do podejmowania decyzji i działań. Często bowiem skupiają się danych, z których nic konkretnego tak naprawdę nie wynika.

Przykładem może być tutaj choćby współczynnik odrzuceń, na który często patrzy się z perspektywy całej strony. Jednak nic konkretnego nam to przecież nie mówi i trudno nawet określić czy dana wartość jest w tym wypadku zła czy dobra. Dopiero gdy spojrzymy na tą metrykę z perspektywy konkretnych podstron możemy zacząć wyciągać pierwsze wnioski.

Przepis na skuteczną strategię Content marketingową?

W przypadku content marketingu dużo mówi się o narzędziach i danych. Faktycznie w obecnych czasach dysponujemy niesamowitymi możliwościami w tym zakresie. Jednak nawet mając w rękach świetne narzędzia trzeba wiedzieć do czego i jak je efektywnie wykorzystać. Dlatego właśnie przepis na skuteczną strategię content marketingową tkwi tak naprawdę u samych podstaw. Mowa o człowieku bowiem to jego poznanie powinno być jedną z fundamentalnych kwestii.

W końcu treści tworzymy dla ludzi chcą przekazać im poprzez nasz content konkretną wartość. Działania marketingowe również kierujemy do ludzi. Jak więc tworzyć dobry content i skutecznie go dystrybuować skoro nie wiemy kto jest naszym odbiorcą. Dlatego właśnie tak ważna jest analityka internetowa, która pozwala nam tego odbiorcę poznać, dowiedzieć się kim jest i jakie ma potrzeby.

Myśląc o efektywnym content marketingu powinniśmy również, że użytkownik dążący do realizacji pewnego celu odbywa pewną podróż. Powinniśmy umieć patrzeć na niego równie z takiej perspektywy. Określić jak się zachowuje poza naszą witryną analizując choćby źródła ruchu poprzez jakie do nas trafia. Zwróćmy uwagę na to jak te źródła się przenikają wzajemnie i wpływają na siebie zarówno w kontekście samego dotarcia do treści jak i już realizacji finalnej konwersji.

Patrzmy też na te źródła ruchu z perspektywy specyfiki użytkowników do nas trafiających. Czy dane źródło jest przede wszystkim zasięgowe aczkolwiek nie dostarcza zbyt zaangażowanych użytkowników? Może jednak wcale nie dostarcza zbyt dużego ruchu jednak trafiają poprzez nie zaangażowani użytkownicy? Przyjrzyjmy się również temu na jakie podstrony trafiają przede wszystkim użytkownicy z poszczególnych źródeł. Jakiego typu są to materiały? Jaką potrzebę użytkownika pomagają realizować? To pytania, które warto sobie zadać zastanawiając się też przy tej okazji jak content sprawdzający się dobrze w jednym kanale można byłoby też wykorzystać w innym choćby poprzez zmianę formy w jakiej go podajemy.

Najczęściej popełniane błędy jeżeli chodzi o analitykę?

W tym wypadku wskazałbym przede wszystkim zbyt płytkie patrzenie na dostępne dane. Obecnie mamy dostęp do niesamowitej ilości informacji. Informacji na temat tego co dzieje się na naszej stronie internetowej. Bardzo często i tak skupiamy się jednak na najbardziej podstawowych metrykach. Przede wszystkim interesuje nas ruch na stronie a więc zwracamy uwagę choćby na ilość sesji. Jednak nawet to analizujemy dość bezrefleksyjnie patrząc na ruch z perspektywy całej witryny i to przede wszystkim w ujęciu rośnie lub spada. Problem zazwyczaj zaczyna się gdy spada i już wtedy wychodzi na jaw, że nie potrafimy spojrzeć na dane z szerszej perspektywy.

Wtedy pojawia się panika i krążące po głowie pytanie co robić. Może się przecież okazać, że jest to naturalny spadek sezonowy, z którego zdawalibyśmy sobie sprawę gdybyśmy patrzyli na dane z szerszej perspektywy zwracając uwagę choćby na trendy. Może się też okazać, że ten spadek wcale nie przełoży się na efektywność naszego e-biznesu. Ten spadek może przecież wynikać na przykład z tego, że spadł nam ruch ze źródła, które i tak dostarczało pustego ruchu i było głównie zasięgowe.

Dlatego właśnie w analityce pamiętajmy o tym aby patrzeć też a dane z bardziej szczegółowej perspektywy. Nauczmy się korzystać z segmentów w Google Analytics. Zastanówmy się w jakim ujęciu warto analizować raporty jakich dostarcza GA.

Wysegmentujmy sobie choćby konkretne persony albo użytkowników, którzy u nas kupują i zwróćmy uwagę jak dane dotyczące ich różnią się od zbiorczych danych dotyczących wszystkich użytkowników.

Paweł Szczyrek z Ideo Force w rozmowie o chatbotach

Paweł Szczyrek

Creative and Content Manager w firmie Ideo Force .

Pomaga firmom w skutecznej komunikacji w świecie cyfrowym. Interesuje się technologicznymi nowinkami i narzędziami mającymi wpływ na konwersję. Zajmuje się m.in. tworzeniem chatbotów i wie o nich całkiem sporo, a co więcej – chętnie dzieli się swoją wiedzą.

Czym są chatboty?

Chatboty to najogólniej rzecz ujmując programy komputerowe, które mają za zadanie automatyzować komunikację z użytkownikami Internetu. Wykorzystywane wszędzie tam, gdzie następuje interakcja na linii klient-marka mogą pozytywnie wpłynąć na doświadczenia konsumentów i zbudować pozytywny wizerunek marki, przynosząc jednocześnie wymierne korzyści finansowe.

Jakie jest zadanie czat botów?

Chatboty, jak już wspomniałem wyżej, mają za zadanie automatyzować komunikację. Z uwagi na to, że wiele interakcji pomiędzy markami a ich klientami ma charakter cykliczny i powtarzalny, chatboty mogą znacząco obniżyć koszty ponoszone na zatrudnienie konsultantów czy pracowników obsługi. Dobrze zaprojektowany i wykonany program potrafi nie tylko zebrać preferencje i doradzić klientowi w wyborze produktu. Może także rozwiać jego wątpliwości, udzielić wskazówek odnośnie do jego używania, a kiedy jest to konieczne, umożliwić kontakt z realnym przedstawicielem marki. A wszystko to o dowolnej porze dnia lub nocy i z dowolnego miejsca. Wystarczy użyć urządzenia z dostępem do Internetu.

Przewaga chatbotów polega więc przede wszystkim na ich niezawodności. Programy działają 24/7, nigdy się nie męczą oraz… nie zdarza im się popaść w gorszy humor. Wszystko to sprawia, że konsumenci otrzymują zawsze tożsame doświadczenia, co przekłada się na ich poczucie komfortu, a pośrednio buduje atrakcyjny wizerunek marki, do której chce się wracać. Chatboty mają potencjał przekształcania klientów marki w jej ambasadorów.

Gdzie czatboty znajdują zastosowanie?

Chatboty znajdują zastosowanie w wielu dziedzinach biznesu. Wykorzystują je sieci restauracji, umożliwiając swoim klientom zamawianie ulubionych dań poprzez Messengera, spotykamy je przy okazji różnego rodzaju eventów, kiedy prezentują nam sylwetki prelegentów i umożliwiają zapoznanie się z bieżącymi komunikatami. Wreszcie na chatboty możemy trafić, robiąc zakupy w swoich ulubionych sklepach internetowych. Programy tego rodzaju podpowiadają konsumentom, jaki produkt będzie dla nich najlepszy, przekazują informacje o jego specyfikacji, umożliwiają zweryfikowanie przesyłki czy złożenie reklamacji.

Czy aby tworzyć boty trzeba być programistą?

Nie, obecnie tworzenie chatbotów nie wymaga wiedzy programistycznej. Istnieją platformy, dzięki którym możemy stworzyć swojego pierwszego bota samodzielnie. Wystarczy odrobina samozaparcia i czasu. Oczywiście w wypadku bardziej skomplikowanych wdrożeń i integracji wiedza z zakresu kodowania będzie niezbędna. Mimo wszystko zachęcam do zapoznania się z dostępnymi rozwiązaniami automatyzującymi tworzenie botów. Czas spędzony w ten sposób nie tylko pozwoli lepiej zrozumieć zasadę ich funkcjonowania i przygotuje nas do poważnych rozmów biznesowych na temat implementacji zaawansowanych rozwiązań, ale także będzie świetną zabawą. Mogę to zagwarantować.

Jeśli jesteśmy zdecydowani na wykorzystanie tego typu rozwiązań polecam zwrócić się do odpowiednich agencji. Musimy bowiem pamiętać, że tworzenie chatbota to proces, który wymaga interwencji programistycznej, ale również zastosowania technik kognitywistycznych podczas tworzenia schematów konwersacji czy chociażby prac graficznych.

Jak wygląda obecna sytuacja chatbotów w Polsce?

Chatboty coraz częściej wykorzystywane są przez marki do komunikacji z klientami. Swego rodzaju boom obserwowaliśmy w poprzednim roku, gdy wiele polskich marek zdecydowało się na implementację tego rodzaju rozwiązania. Na marginesie dodam, że nie zawsze skutecznie i zasadnie.

Nie zmienia to jednak faktu, że największe marki takie jak choćby Multikino, Avon, Komputronik, Lego stosują lub stosowały tego typu rozwiązania. Ciekawym zjawiskiem jest również sezonowość wykorzystania chatbotów. Można zaobserwować intensyfikację ich użycia w okresach świątecznych, gdzie wykorzystywane są jako doradcy prezentów lub platformy służące do organizacji konkursów.

Warto także zaznaczy, że dla polskich konsumentów chatboty to wciąż nowość, z którą kontakt traktują w kategoriach niemal orientalnych. Tego rodzaju brak obycia z technologią sprawia, że użytkownicy sieci nie zawsze potrafią poprawnie korzystać z interfejsów konwersatoryjnych. Z tego też powodu każda strategia implementacji chatbota powinna również zakładać aspekt edukacyjny i promocyjny.

Wszystko to sprawia, że ze śmiałością można zaryzykować stwierdzenie, że złota era chatbotów jeszcze przed nami.

Czy boty są w stanie zastąpić człowieka?

Osobiście uważam, że chatboty nigdy zupełnie nie zastąpią człowieka. Oczywiście ich rola w komunikacji będzie coraz większa. Również technologia będzie się rozwijać, umożliwiając realizację coraz trudniejszych zadań – szczególnie istotne w tym kontekście są dalsze prace nad uczeniem maszynowym i kontekstowym rozumieniem języka naturalnego.

Człowiek jest jednak istotą społeczną i potrzebuje kontaktu z drugą osobą, także na gruncie konsumenckim. W czynniku psychologicznym wyrażającym takie wartości, jak empatia, zrozumienie, podmiotowość, widzę główny powód uniemożliwiający ostateczną dominację chatbota nad człowiekiem. Możemy gdybać, jaki będzie ostateczny stosunek wszystkich interakcji realizowanych za pomocą botów i ludzi, jednak głęboko wierzę, że człowiek w tym procesie zawsze będzie odgrywał decydującą rolę.

Rozmowy o SEO – Michał Suski

Michał Suski

Entuzjasta nowych technologii i wcielania pomysłów w życie.

Połączył kilkuletni udział w procesie tworzenia aplikacji z marketingiem internetowym oraz pozycjonowaniem, by ułatwić pracę tysiącom specjalistów SEO z całego świata. 
Współtwórca Surfera, narzędzia wspierającego pracę osób pragnących zwiększyć ruch organiczny na swoich witrynach dzięki danym

Dobieranie fraz kluczowych w SEO to temat do którego należy podejść poważnie- od czego zacząć?

– Dobór słów kluczowych powinniśmy zacząć od zbadania aktualnego potencjału domeny, którą chcemy pozycjonować. Część fraz będzie niedostępna na początkowym etapie dlatego powinniśmy wyznaczyć cele długo i krótkoterminowe. Stopniowe budowanie widoczności w Google zaprocentuje, gdy będziemy chcieli sięgać po najtrudniejsze frazy. Kolejnym krokiem jest oczywiście analiza konkurencji. Warto zwrócić uwagę na frazy, które przynoszą bezpośrednim konkurentom najwięcej ruchu. Do takiej analizy można wykorzystać popularne narzędzia takie jak Surfer, Senuto czy Semstorm. Sam oczywiście używam Surfera.

Na co warto zwrócić uwagę biorąc się za działania SEO?

– Przede wszystkim należy sprawdzić czy nasza oferta ma sens. Do tego celu warto wykorzystać testowe kampanie adsowe, które pozwolą choć w przybliżeniu ocenić konkurencyjność oferty i znaleźć słowa kluczowe, które będą miały najlepszą konwersję. Działania SEO przynoszą efekt po pewnym czasie, trzeba mieć pewność, że słowa kluczowe, które wybraliśmy są właściwie dobrane. Konieczne jest też zapewnienie ciągłości w biznesie poprzez inne źródła pozyskania ruchu, zanim dostarczy się realne korzyści z pozycjonowania. To jeden z poważniejszych problemów dotyczący nowych biznesów, które inwestują w SEO licząc na szybki zwrot kosztów.

Z czym według Ciebie właściciele stron i sklepów internetowych mają największy problem jeżeli chodzi o SEO?

– Największym problemem jest brak świadomości tego, że proces pozycjonowania jest długotrwały. Dotyczy to przede wszystkim świeżych projektów. Branża zmienia się, coraz więcej osób zaczyna edukować swoich klientów, jednak wszędobylskie banery kuszące szybkim efektem znacznie utrudniają sytuację. Drugą niezwykle trudną do przeskoczenia kwestią jest konieczność przebudowy serwisów. Wielokrotnie stykałem się z problemem dotyczącym koniecznych z punktu widzenia SEO przeróbek, które nie mogły zostać zrealizowane z powodu problemów z decyzyjnością (dotyczy przede wszystkim dużych firm) lub niechęci do zmian – w końcu strona jest nowa i kosztowała oczywiście bardzo dużo pieniędzy.

Zagęszczenie słów kluczowych – czy istnieje ilość idealna? Co zrobić aby nie przesadzić?

– Nie ma czegoś takiego jak idealna wartość zagęszczenia słów kluczowych. Każde słowo rządzi się swoimi prawami, wiąże się to zarówno z jego długością jak i niszą do której należy. Są nisze, które wymagają bardzo wysokiego zagęszczenia, w innych wystarczy 1-2 powtórzenia na bardzo długi artykuł. Zagęszczenie słów kluczowych powinno być rozpatrywane nie tylko dla całego tekstu ale i dla poszczególnych elementów składowych.
Recepta na znalezienie idealnego zagęszczenia jest bardzo prosta – wystarczy przeanalizować konkurencyjne strony. Z pewnością nie przesadzisz, jeżeli wybierzesz jedno z wyższych zagęszczeń z top 5 czy top 10. Skoro Google nie wyrzuciło z topów strony ze stosunkowo wysokim zagęszczeniem to znaczy, że jest ono akceptowalne. Dzięki takiemu podejściu solidnie zaopatrzysz swoją treść w słowa kluczowe wystrzykując maksymalne, a zarazem nieprzenalizowane zagęszczenie. O tym temacie mógłbym opowiadać godzinami, pozwolę sobie podzielić się linkiem do jednego z webinarów, w którym na przykładzie obalam mit idealnego zagęszczenia https://youtu.be/UJnyGhP_pnQ?t=2111 (przewinąłem wideo do odpowiedniego miejsca).

Wyszukiwania mobilne vs desktopowe – czy jest różnica w tym co powinny zawierać strony kierowane na urządzenia mobilne,a te kierowane na desktop?

Jeśli chodzi o pozycjonowanie to absolutnie nie! Strony powinny zawierać dokładnie te same informacje, taką samą strukturę i dostępność podstron. Dzięki temu przejście na mobile first index nie będzie bolesne. Teoretycznie większość stron już przeszła na indeksowanie mobilne dlatego warto zwracać na to szczególną uwagę. Jeśli analizujemy on page w oparciu o desktop, wdrażamy zmiany i spodziewamy się świetnych efektów optymalizacji, przy czym nasz mobile zawiera zupełnie inny content i linkowanie wewnętrzne, to możemy się mocno zdziwić brakiem oczekiwanych rezultatów. To z punktu widzenia SEO, natomiast z punktu widzenia UX warto zastanowić się czy użytkownik mobilny oczekuje czegoś innego od naszej strony wchodząc z telefonu. Może tu chodzić np. o łatwy dostęp do widgetu z numerem telefonu czy mapką. Informacje te oczywiście powinny znaleźć się także w wersji desktopowej jednak ich ekspozycja może być inna.

Kolbuszowa 2.0 – będzie edycja 4!

Jeszcze rozmyślamy o sukcesie 3 edycji konferencji o marketingu internetowym, ale jednocześnie zakasamy rękawy i działamy bo szykuje się edycja czwarta! Tym razem wydarzenie przybierze mniej liczną i bardziej luźną formułę. Gdy pomysł na konferencję Kolbuszowa 2.0 dopiero kiełkował, miała ona być dzieleniem się wiedzą o marketingu internetowym, w luźnej atmosferze- przy piwie.  Edycja nr 4 będzie to więc taki ukłon w stronę początków. Sądzimy, że piątkowy wieczór w klimatycznym pubie będzie sprzyjał wymianie wiedzy i nawiązywaniu kontaktów.

Kolbuszowa 2.0 #4 -28 luty 2019! Bilety już w sprzedaży

Kolbuszowa 2.0 vol 4, odbędzie się 28 lutego w Kolbuszowej, w klimatycznym pubie La Zizanie w Galerii Nil( Kolbuszowa, ul. Rzeszowska 10) Uczestnicy konferencji będą mogli wysłuchać wystąpień prelegentów, którzy zarysują nowinki ze świata e-marketingu, oraz wspierając się swoim doświadczeniem wskażą co należy robić aby biznes piął się w górę, a widoczność Twojej firmy w internecie była coraz lepsza. Będzie i o analityce i o skutecznym SEO. Marketing internetowy to dziedzina która gna do przodu – nie zostawaj z tyłu.

Konferencja o marketingu internetowym – prelegenci

Konferencja będzie polem do popisu dla pięciorga specjalistów. Będą to przedstawiciele takich firm jak  Onet.pl, Surfer SEO ,  PowerLAB , Ideo Force oraz Devagroup. Z kim dokładnie będziecie mieć do czynienia? Poniżej prezentacja prelegentów.

Łukasz Kołodziejczyk – Onet.pl

W biznesie nie ma miejsca na domysły, taktyka musi być przemyślana i wynikać z analizy.  Swoje doświadczenie związane z Traffic Analytics, czyli analizą ruchu przedstawi zgromadzonym Łukasz Kołodziejczyk, analityk i specjalista SEO  pracujący w Onet.pl.

Paweł Szczyrek – IdeoForce

Paweł Szczyrek – Creative and Content Manager w firmie Ideo Force.  Interesuje się technologicznymi nowinkami i narzędziami mającymi wpływ na konwersję oraz pomaga firmom w skutecznej komunikacji w świecie cyfrowym. W swojej pracy  zajmuje się m.in. tworzeniem chatbotów i to właśnie o nich opowie w ramach swojej prelekcji.

Łukasz Suchy- Devagroup

SEO jest wymagające, ale gdy się do niego odpowiednio podejdzie może być niesłychanie efektywne. Łukasz Suchy to specjalista SEO z Devagroup , znany również poczytnego, branżowego bloga seostation.pl. 

Michał Suski – Surfer SEO

Na ostatniej edycji Kolbuszowa 2.0 , na jednym ze stoisk była możliwość przetestowania pewnego innowacyjnego narzędzia SEO. Mowa o Surferze. Michał Suski, współtwórca Surfer SEO opowie o tym jak ważne są linki i jak ogromne możliwości potrafią ze sobą nieść.

Kolbuszowa 2.0 – dla kogo to wydarzenie?

Czy Kolbuszowa 2.0 to wydarzenie tylko i wyłącznie dla branży e-commerce? Absolutnie nie. Z prelekcji poruszanych na konferencji czerpać mogą nie tylko osoby osoby związane z tą branżą  Skorzystają wszyscy zainteresowani tym, jak zwiększyć widoczność swojej firmy w internecie, chcący osiągać lepsze wyniki dzięki SEO i  po prostu ciekawi tego co nowego w świecie marketingu. 

Będziesz? Przyjdź koniecznie!

Link do wydarzenia na FB https://bit.ly/2HxebvI

Bilety do kupienia na : https://bit.ly/2HpnayS